Home » Running: Ben ik er klaar voor?

Running: Ben ik er klaar voor?

Ben ik er klaar voor

Drie maanden lang heb ik met hulp van Wesley en vele anderen met focus getraind naar een halve marathon. “Je eerste?” vragen veel mensen mij, maar nee, mijn 15de halve marathon. Maar voor het eerst heb ik anders getraind. Normaal deed ik of maar wat, lekker op gevoel, mijn eigen ding doen, of op schema’s van pap. Nu heb ik voor het eerst een periode structureel op hartslag getraind en een volledig schema gevolgd. Wel met uitzondering van de vakantie, in de Ardennen en ook in Griekenland was het lastig om op de juiste manier (met de hoogtes en dergelijke) op hartslag de aanbevolen kilometers te maken.

In drie maanden heb ik per maand meer kilometers gelopen dan ik gewend was. In totaal zo’n 550 kilometer aan intervallen, duurlopen en zo nu en dan een funrun met Ton. Weinig trail, wat toch wel een liefde van mij is, maar wat je hartslag enorm laat spelen. Ik ben naar de sportmasseur gegaan om blessures preventief te verhelpen. Weinig tot geen alcohol, focus op goed eten, vochthuishouding, noem maar op. Het is een leuk proces geweest en veel over mezelf, mijn lichaam en mindset geleerd.

Het doel was een snelle halve marathon, sneller dan mijn snelste 1.46.35 min. Het zou moeten kunnen, maar ja, je hebt allemaal factoren die meespelen. Wind, regen, zon, andere mensen, je lichaam die wel of niet doet wat hij moet doen, ademhaling, voeding, slaap, noem maar op.

Waar ik vooral om ga en wil denken:

  1. Niet te snel starten; ik kan nog wel eens als een wild paard het startvak uitrennen waardoor je al snel hoog in de hartslag zit en snel uitgeput raakt. Doel dus om lekker relaxed te starten, mijn plekje te vinden en dan met de hartslag onder controle de run uit te rennen.
  2. Hartslag tussen 165 en 170; ik heb veel getraind met hartslag 140, intervallen richting die 170 en ik kan nu een mooie gemiddelde aanhouden met deze hartslag. Maar een training of een run met allemaal mensen, het is toch een verschil. Mindset dus op orde en zorgen dat ik mijzelf niet leeg laat lopen.
  3. Op tijd eten; ik merk nog te vaak dat ik te laat gegeten heb. Dus 12.00 uur moet het laatste broodje in de maag zitten en een banaantje is dan nog wel mogelijk, maar meer ook niet. Ik ben gevoelig voor steek, darmen doen graag moeilijk, dus de nodige ongemakken voorkomen. Gelukkig heb ik vrijwel altijd zenuwen waardoor ik graag naar het toilet ga 😉 Dat zal dus geen problemen opleveren.
  4. Genieten; vaak nog ben ik te geforceerd en geconcentreerd bezig met de run, met de pijntjes en allerlei ander gezeur. Laat ik nu ook gewoon eens genieten van de natuur, de beesten, de vogels en het feit dat ik überhaupt mag en kan rennen. Genieten en leven!

Zo, nog maar even naar het toilet dan maar, hihi!

Liefs Meik

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.