Home » Personal: Deloaden, even helemaal niets..

Personal: Deloaden, even helemaal niets..

Personal: Deloaden, even helemaal niets..

Ik ben even terug gaan kijken, maar ik denk dat ik het begin 2015 was dat ik veel ben gaan sporten, veel in de zin van hardlopen, fitnessen, zo’n 3-5 keer in de week. Afgelopen jaar was het met het starten met Personal Body Plan nog meer sporten, vaak 7 dagen in de week. 4 keer fitness en 3 keer lopen, soms ’s ochtends en ’s avonds. Met mooie hoogtepuntjes op hardloopgebied in de vorm van een PR op de 21,1 km, 10 km en 5 km in januari 2017.

De afgelopen weken merkte ik dat ik minder snel herstelde, lang zware benen had, pijntjes, stijf, ietwat hogere hartslag. Ik ben ook niet heel goed in rust houden. Na de 33 km trail op Ameland liep ik bijvoorbeeld alweer 16 km op aardige snelheid op Schiermonnikoog, terwijl de 33 km trail gezien kan worden als een marathon qua intensiteit. Op zich verstandig om je lichaam daarna even wat rust te geven. Hierbij moet ik wel zeggen dat het natuurlijk per persoon verschilt in hoeverre je rust nodig hebt, hoe snel je herstelt en wat je lichaam dus aankan.

Ik heb een papa coach, die aardig op de voet volgt wat ik allemaal aan het doen ben, vooral op hardloopgebied en meedenkt in mijn uitdagingen en doelen. Hij was al een paar weken aan het pushen dat rust ook heel belangrijk was. Toen ik na 2 pittige weekenden lopen ook nog een paar dagen ging snowboarden, met blauwe tenen, kreeg ik mee: daarna doe je een week niets! Ik merkte dat hij ook met Pake en Beppe zijn ‘rust’ zorg besproken had, dus besloot deze week zijn advies maar even ten goede te nemen en lastte een deload week in.

Wat is dat een de-load week? 

Een de-load week is een week tussen je trainingschema waarin je je lichaam laat herstellen, rusten zodat het zichzelf kan ‘repareren’. Vooral bij de krachttraining wordt het veel ingezet, meestal na elke drie weken trainen. Normaal wordt er lichter getraind, zo’n 2/3 van wat je normaal doet. Gewichten iets minder zwaar, minder setjes, minder trainingsdagen.

Waarom een de-load week?

  • Je geeft je lichaam de kans om optimaal te herstellen
  • Klachten en blessures worden voorkomen
  • Het klinkt gek maar je wordt er sterker van en je bouwt spiermassa op
  • Spieren, gewrichten, banden en pezen kunnen ‘gerepareerd’ worden

Ik besloot om deze week niets qua intensiteit te doen om alles even volledige rust te geven. Ik heb voor het slapengaan even wat push ups en wat buikspieroefeningen gedaan, maar dat weegt natuurlijk niets op tegen de intensiteit van trainen die ik normaal heb.

En wat is nu de status? Ik heb vorige week vrijdag voor het laatst hardgelopen, zaterdag voor het laatst (48 km) geboard en vanaf zondag dus niets qua sport gedaan. Dat betekent een 0 aan activiteiten in april in Runkeeper, geen kilometers in april, geen fitness gezien in april. Verdikke, dat voelt vreemd, maar ik moet zeggen, de week vloog voorbij en ik sta nu zo op zondagochtend te popelen om eruit te gaan en ben vol nieuwe motivatie! Ook qua mind doet het dus wel goed denk ik. Ik moet wel zeggen dat ik deze week wel twee etentjes had, een lekker zaterdagavondje met chips en chocolade en ik voelde dat ik over het algemeen deze week toch iets minder lekker in mijn vel zat. Ik word gewoon ook gelukkig van sporten. Goed om daar weer even bewust van te zijn.

Wat de effecten van deze de-load/rustweek zijn, geen idee, dat moet blijken. Ik heb focus richting de 50 kilometer in oktober en wil topfit aan de start verschijnen. Over precies 6 maanden moet het gebeuren. Tijd genoeg om mijn lichaam nog wat beter te leren kennen en zelf te bedenken dat ik rust nodig heb, he pap? 😉

Liefs Meik

Volg:
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.