Home » Personal: 5 lifestyle tips die ik eens ga proberen!

Personal: 5 lifestyle tips die ik eens ga proberen!

lifestyle tips

Laatst kreeg ik tijdens een kopje thee met vriendinnetje Bowina de tip mee over het boek van Richard De Leth: Persoonlijk Leefstijlplan. Tijdens een snelle blik zag ik wat interessante dingen voorbij schieten en dus liet ik mijn grote vriend bol.com invliegen om dit eens even goed te bekijken. Het hele boek is erg interessant, zeker omdat het anticipeert op allerlei verschillende vormen van ‘niet tevreden zijn’ over je leven. Het enige wat daarin verstandig is, is je levensstijl aanpassen. Ik ga er niet mee bezig zoals het bedoelt is, namelijk 100 dagen lang een plan volgen en in drie fases je levensstijl aanpassen, maar ik heb een aantal van zijn tips opgeschreven om in 2018 wat aanpassingen te maken waarmee ik hoop nog wat bewuster en gezonder door het leven te gaan. De vijf belangrijkste deel ik met jullie!

5 lifestyle regels

1. 500 gram groente-regel

Ook iets wat ik al meer probeer te doen. Dit door bijvoorbeeld als tussendoortje 200 gram tomaatjes weg te werken en bij het diner ook voldoende groente toe te voegen. Maar tegenwoordig kook ik ook wel twee zakjes van 500 gram spruitjes op, in plaats van een. Ik heb nu nog wat recepten verzameld om groente ook in het ontbijt te stoppen, dan ben ik toch een eind op weg om de 500 gram per dag te kunnen halen! In groente zitten vezels en vezels zorgen ervoor dat je darmen goed werken. Twee weken extra groente kan er al voor zorgen dat je lekkerder en positiever in je vel gaat zitten, aldus Richard.

2. Lang stilzitten vermijden

Een van de redenen dat ik last heb van mijn rug is het vele zitten en mijn slechte houding daarbij. Ik zit de laatste tijd met een kussen in mijn rug en als ik workshops geef probeer ik meer te gaan staan, maar tegenwoordig hebben we ook een hoog bureau en ik ga proberen elke werkdag een uur staand te werken. Volgens onderzoek blijkt dat als je vier uur per dag staat tijdens een 8-urige werkdag je in een jaar evenveel calorieën verbrandt als wanneer je 10 marathons zou lopen. Het energieverbruik van staan is twee keer zo hoog als dat van zitten. Echt schrikbarend ook hoe weinig stappen ik zet op werkdagen, ik ben blij dat ik hardloop, maar ga zeker wat meer proberen te staan en lopen!

3. Veel water in een keer drinken

Ik vind het moeilijk, gedurende de dag genoeg water drinken. Ook al sleep ik mijn flesje met mij mee, ik krijg hem maar twee tot drie keer op en soms ook helemaal niet. Zeker op dagen dat ik onderweg ben, is het helemaal lastig. Nu las ik in het boek van Richard dat hij aanraad om 3 a 4 keer op een dag 3 glazen weg te klokken buiten maaltijden om, omdat dit je spijsvertering in de weg kan zitten. Ik doe dit nu al een tijdje ’s ochtends, drie glazen lauwwarm (citroen) water, maar ga dit ook proberen tussen ontbijt/lunch te doen en tussen lunch/diner. Lekker vol gevoel en genoeg water in je lijf!

4. Variëren in omgevingstemperatuur (koud douchen)

Ja, zeker in deze tijd van het jaar moet je er niet aan denken, maar ik las al eens deze 5 redenen om koud te douchen van Koen de Jongh en ook Richard is er fan van. Geen uren, maar gewoon beginnen met een paar seconden en uiteindelijk 10-30 seconden. Waarom? Koud douchen zorgt voor een hogere weerstand, verbetert de bloeddruk en remt ontstekingen. Het blijkt dat als je je meer blootstelt aan kou, je meer bruin vet aanmaakt wat voor een hogere vetverbranding zorgt. Uiteindelijk zal dit er dus voor kunnen zorgen dat je je energieker en slanker voelt!

5. Meer ontspannen

Ik heb nogal de gewoonte om veel met de laptop of ander device op schoot te zitten. Over het algemeen voor leuke dingen, soms voor werk, maar ik betrap mezelf erop dat ik mijzelf vaak voorneem een boek of tijdschrift te willen lezen op een vrije avond, maar hier ‘niet aan toe kom’. Hoezo niet aan toekomen denk ik dan soms. Ik maak toch echt zelf de keuze om een film, serie of YouTubeje aan te zetten en niet gewoon lekker in stilte of met een muziekje eens flink te lezen. Ook wil ik proberen structureel even een minuut te pakken voor een ademhalingsmomentje. Ik doe dit de laatste tijd vaak voor het slapen en merk dat ik als een blok in slaap val als ik dat doe en ook met het oog op het rennen is ademhaling enorm belangrijk.

Heb jij ook dingen die je wil veranderen in je levensstijl?

Liefs Meik

Volg:

1 Reactie

  1. lutz kuipers
    12 december 2017 / 10:18

    nou sterkte er mee……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.