Home » Lifestyle: Waarom is bietensap zo gezond?

Lifestyle: Waarom is bietensap zo gezond?

Lifestyle: Waarom is bietensap zo gezond?

Al wekenlang, maandenlang lees ik veel over het fenomeen bietensap. Het moet enorm goed voor je zijn en speciaal voor hardlopers een mooie ondersteuning, in de vorm van extra zuurstof in je bloed. Sinds een paar weken drink ik dus elke dag ’s ochtends een glas bietensap weg. Gewoon makkelijk van Zonnatura, dat wel, ik ga nog niet zelf persen. Maar wat de theorie nou achter dit hele plan is, dat zal ik eens wat dieper toelichten.

Wat is bietensap?

Heel simpel, bietensap is sap van de rode biet. In de rode biet zitten nitraten, die door het lichaam worden omgezet in nitraten waardoor de bloedtoevoer verhoogd wordt en daarmee het bloed meer zuurstof krijgt. Het sap maakt de bloedvaten ook wat wijder. Hierdoor komt er dus automatisch meer bloed en meer zuurstof in je lichaamscellen. Denk hierbij aan de spieren, maar ook je hersenen. Meer bloed en zuurstof in onze cellen, betekent een betere prestatie. Het ijzergehalte van de rode biet niet bijzonder hoog, maar verder zijn bieten een goede bron van foliumzuur, is het rijk aan kalium en rijk aan beta caroteen, calcium en ijzer. Dat klinkt allemaal erg goed toch?

Waarom is bietensap gezond?

Je weerstand wordt verhoogd door de nitraten in de rode biet, waardoor je meer kan hebben. Ook als je ziek bent geweest kan bietensap helpen sneller weer herstellen. Maar er zijn een aantal (sportieve) redenen waardoor je echt gaat nadenken om dat glas weg te drinken.

1. Het bevordert de prestatie

Er wordt gezegd dat bietensap de prestatie wel 16 tot 17% kan verbeteren, natuurlijk afhankelijk van de zuurstof opname. Voor het hardlopen een glas bietensap zorgt ervoor dat je tijdens je training minder zuurstof verbruikt en je hebt een lagere hartslag. Het lijkt er daardoor ook op dat je spieren minder energie nodig hebben om hetzelfde werk te kunnen verzetten. Je zou wel 3 uur voor de wedstrijd of training het sap genomen moeten hebben. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 3 uur na inname van het sap het nitrietgehalte in ons bloed maximaal verhoogd is. Daardoor groeit ook de concentratie en die houdt 7-8 uur aan.

2. Bietensap is goed tegen allerlei ziekten en kwaaltjes

Zoals dementie en het blijkt dat bietensap kankerremmend kan werken. Betanine uit bieten remt de groei van kankercellen in maag, darmen, borst, longen, zenuwen, prostaat en testikels. Bietensap reinigt ook het spijsverteringskanaal, verbetert de stoelgang en de stofwisseling en is bloeddrukverlagend.

3. Bietensap geeft energie

Bietjes geven je energie en zijn goed voor je huid.

Klinkt goed allemaal, maar ga ik straks dan ook een PR lopen op de halve marathon? Op de site van HLN staat staat:

“De ontdekking dat een natuurlijk middeltje zoals rode bietensap je sportprestaties kan verbeteren, vraagt natuurlijk om gedetailleerder onderzoek. Op de website van het gelijknamige kookboek Food2Run – een kookboek voor marathonlopers – schrijven ze dat testen hebben uitgewezen dat het bietensap vooral efficiënt is voor korte-afstandslopers. Het grootste effect van bietensap werd waargenomen bij afstanden tussen 1,5km en 10km, of inspanningen die tussen 5 en 30 minuten duren.

Voor langere afstanden of tijden, zoals bijvoorbeeld marathonlopers, is het positieve effect niet eenduidig aan te tonen. De verklaring die Food2Run geeft is omdat lange-afstandslopers voor een langere periode aan een lagere intensiteit sporten, en zuurstofopname dus niet noodzakelijk meespeelt. Ook elite-atleten hebben waarschijnlijk maar weinig baat bij het bietensap, omdat ze van zichzelf al een hogere nitraatconcentratie hebben die nog maar minimaal verbeterd kan worden. Op intervalsporten of spelsporten zoals voetbal zou bietensap dan wel weer een gunstig effect hebben.” 

 

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.