Home » Lifestyle: Hoe doe je dat als je uit eten gaat? 10 tips om slim uit eten te gaan!

Lifestyle: Hoe doe je dat als je uit eten gaat? 10 tips om slim uit eten te gaan!

uit eten

Tegenwoordig ben ik iets minder streng, maar nog steeds erg bewust van datgene wat ik naar binnen werk. We gaan niet vaak uit eten, maar als we gaan, geniet ik ultiem van de avond en probeer overdag wat balans te zoeken.

Stel ik weet dat we ’s avonds naar de Wok gaan, dan eet ik overdag veel eiwitten, die haal je uiteindelijk moeilijk uit ‘Oosters eten’. Ik neem kwark en een caloriearme salade tussen de middag, probeer in ieder geval zo min mogelijk calorieën te eten voor het avondeten. Zo heb ik ’s avonds iets meer ruimte en ik accepteer dat ik toch niet de juiste verdeling kan maken tussen koolhydraten, vetten en eiwitten vandaag. Maar ik probeer dus wel het aantal calorieën van die dag binnen de perken te houden.

Tijdens het eten kan je bewust keuzes maken, dit kan bijvoorbeeld al door een goede voorbereiding. Daarom 10 tips waardoor je slim uit eten kan gaan:

  1. Bekijk de menukaart van tevoren en kijk goed naar de verschillende keuzes die je kan maken. Zo maak je niet in een opwelling of snel moment de verkeerde keuze en zie je niets over het hoofd.
  2. Dat lekkere stokbroodje vooraf? Neem 1 stukje en geniet daar goed van, het zijn slechte koolhydraten en slechte vetten die je naar binnen werkt. Gewoon beperken dus!
  3. Kies voor water en als je echt zin in hebt in een wijntje of iets te vieren hebt, kies dan voor wijn met water. Het vult lekker en zorgt ervoor dat je ‘honger’ gevoel wat verdwijnt.
  4. Neem de tijd voor je gerecht, neem een hap en eet heb bewust weg. Je geniet veel meer van je eten en daarnaast zal je merken dat je als het bord leeg is, voller zit dan wanneer je schrokt.
  5. Jij bent niet degene die de laatste patatjes op moet eten. Vaak krijg je bij een hoofdgerecht patatjes en groente. Neem wat extra groente, maar pak ook een paar frietjes. Verbieden werkt averechts! Maar als er dan acht patatjes blijven liggen, helaas, jij hebt je portie gehad, geniet en wees trots dat je goed portie hebt gehouden.
  6. Hetzelfde geldt voor het moment dat je eigenlijk voelt dat je vol zit. Stop dan met eten. Het hoeft niet op, niemand kijkt je er raar op aan of boos worden! Ook dat toetje, het hoeft niet en als je al neemt, kies verstandig en bijvoorbeeld voor het allerlekkerste bolletje ijs, een spuit slagroom en een koekje, maar niet meer. Geniet van dat wat je kiest.

Als je echt wil opletten:

7. Kies twee voorgerechten in plaats van een hoofdgerecht.

8. Vraag of de dressing en saus apart geserveerd kan worden. Zo kan je zelf inschatten hoeveel en of je iets wil gebruiken.

9. Kies voor een koffie of munt thee in plaats van een toetje

10. Vermijd de all you can eat restaurants. Bij een eetcafe of restaurant kan je kiezen voor een eiwitrijk stuk vlees of vis (zalm) met groente, dan kan er eigenlijk weinig mis gaan als je het broodmandje, patatjes en het toetje kan overslaan.

Zelf heb ik tijdens mijn ultieme Personal Body Plan maanden, dat ik alles trackte gewoon heerlijk kunnen eten door balans te brengen gedurende de week of dag en daarnaast bewust te kiezen en dingen over te slaan, maar nooit een etentje over geslagen! Het kan dus prima, wees niet te bang om lekker en gezellig met familie of vrienden uit eten te gaan.

Liefs Meik

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.