Home » Running: De Sportrusten veldtest vs de Conconi test

Running: De Sportrusten veldtest vs de Conconi test

Running: De Sportrusten veldtest vs de Conconi test

Een tijd geleden deed ik met Bowina de Conconi test in het Sportcentrum om te kijken waar mijn maximale hartslag lag en mijn omslagpunt. Ik wilde namelijk gaan trainen met het Sportrusten schema. Dat ben ik nu al een tijdje aan het doen, maar toch was pap wel benieuwd of dat omslagpunt echt klopte. En dus deden we vorige week de test die de Sportrust experts aanraden.

Wat is de Conconi hartslagtest?

De Conconi test doe je om te kijken wat je omslagpunt is en veel duursporters doen de test om een persoonlijk schema te maken, met als doel de prestatie te verbeteren. Het omslagpunt is het moment waarop verzuring in het lichaam optreedt. Door het omslagpunt ‘naar boven te verplaatsen’, kan je tijdens een zware inspanning, zoals een duurloop, langer volhouden, waardoor je dus meer kan presteren.

Conconiconconi test
Je start met een aantal minuten warming up op lage snelheid op bijvoorbeeld een fiets of loopband. Elke minuut wordt de inspanning verhoogd en de hartslagwaarde per snelheid genoteerd. Op basis van de hartslagwaarden wordt de maximale hartslag en het omslagpunt vastgesteld.

Wat is de Sportrusten veldtest?

Het Sportrusten schema is een schema gebaseerd op training op hartslag waarin je maximaal 14 km loopt als training richting de marathon. Klinkt heftig, maar het zorgt voor minder belasting, minder trainingsuren en dus minder blessures.

Om een schema te maken, dat persoonlijk op jouw loopgedrag gebaseerd is moet je het omslagpunt bepalen. Dat hebben we gedaan met de volgende veldtest:
1. 6 minuten warmlopen op ongeveer 7 km/u
2. Verhoog na 6 minuten elke 2 minuten de snelheid met 1 km/u
3. Je begint dus je 7de minuut met 8 km/u!
4. Elke 2 minuten 1 kilometer per uur harder, goed blijven doorademen en je techniek beheersen
5. Hou dit vol tot je echt niet meer kan, je mag best kapot gaan, probeer als je denkt dat je niet meer kan nog net even een klein sprintje te trekken.
6. Als je echt niet meer kan en stopt, kijk dan direct wat je maximale hartslag is. Onthoud deze en kijk naar het omslagpunt.

Let op: de maximale hartslag die je nu met deze test haalt is NIET je absolute maximale hartslag. Wel kunnen we met deze test bij benadering je omslagpunt goed vaststellen.

Sportrusten 2

Sportrusten 1

Wat is het resultaat na beide hartslag testen?

Ik deed een tijd geleden met Bowina de Conconi test op de loopband. De maximale hartslag was 188 op 16,5 km/u en het omslagpunt zit volgens de test rond de 175.

Vorige week deed ik met pap de Veldtest in de buitenlucht, met hem op de fiets als snelheidsbepaling. Maximale hartslag was 179 bij 16 km/u, maar de hartslagmeter werkte niet lekker mee, op het moment dat ik niet meer kon liet hij 59 zien. Dus besloten we de test een week nogmaals te doen. Met als resultaat, weer 16 km/u, net geen 17 km/u en een maximale hartslag van 188.

Kortom, bijna hetzelfde resultaat voor beide testen. Pap maakt naar aanleiding van de laatste test een schema op voor de 50 kilometer in oktober, waar ik dus op hartslag en met niet al te veel kilometers zal blijven trainen. Ik ben benieuwd!

Het is sowieso erg leuk om eens zo’n testje te doen, even alles eruit lopen, kijken wat er in je zit, jezelf uitdagen. Het enige wat je nodig hebt is een maatje die de snelheid fixt, want na 14 km/u wil je daar echt niet meer over nadenken, een hartslagmeter en horloge.

Just do it!

Liefs Mei

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.