Home » Review: Eet taart krijg een sixpack

Review: Eet taart krijg een sixpack

Review: Eet taart krijg een sixpack

Het is erg lang geleden dat ik een boek in een avond uitlas. Ik denk dat ik een jaar of 12 was en op vakantie veel tijd had. Maar gisteravond gebeurde het toch eindelijk weer een keer. Ik las zo door het boek van Jelmer de Boer heen. Zijn eerste boek ‘Eet taart krijg een sixpack’ is vorige week gepresenteerd en ik was erg benieuwd naar zijn verhaal over het creëren van een gezond, gelukkig en happy leven. De titel klinkt natuurlijk al bijzonder interessant!

Als je een beetje bekend bent met de ‘fitbloggers’, dan ken je Jelmer de Boer. Jelmer is een van de types die uit de grote menigte springt door zijn ongezouten mening, door zijn sarcastische anekdotes en interessante doch streng en duidelijke blogs. Jelmer heeft een goed lichaam, maar eet het liefst elke dag taart. De vraag is hoe doet die jongen dat nou? Iedereen kent natuurlijk zijn vezelrijke kwarktaart en zijn liefde voor chocola, vooral verwerkt in zijn recepten:

Onderkinbuenotaart
Dr Oetker Rolotaart met Nutella en witte chocolade
Oreoliebollen
Nutella Milka brownie

(You’re welcome, by the way ;-))

Volgens Jelmer is het heel simpel. Gewoon minder eten. Het is niet moeilijk. Dat laat hij gedurende het hele boek ook merken. Het boek bestaat niet uit gezonde recepten of sport schema’s, nee, het gehele boek vertelt zijn blik op de ‘healthy trend’ van tegenwoordig. Afvallen? Het is niet moeilijk, je moet niet zeuren als het niet lukt, het ligt allemaal aan jezelf. Zijn sarcastische toon begint al bij een van de eerste pagina’s waarop staat: “Absoluut geen bestseller”. Gevolgd door:” Afvallen is gemakkelijk. Als je wilt afvallen moet je minder eten. Dat scheelt tijd en bespaart geld. Als je nu in een boekwinkel staat en dit boek doorbladert, leg het dan terug, want dit is alles wat je moet weten.” Lekkere binnenkomer!

Jelmer botst in zijn boek (en blog) lekker op tegen een aantal dingen:

• mensen die de trap nemen (waarom als er ook een lift is)
  • mensen die hardlopen (niet leuk en krijg je een platte kont van)
  • mensen die alles op de fiets doen (heb je überhaupt wel een fiets)
  • mensen die zeuren dat ze dik zijn en er niet genoeg aan doen (dus niet mensen die tevreden dik zijn)
  • mensen die zich dingen ‘onthouden’, dus dingen van zichzelf niet mogen (verbied een kind een koekje, en het kind zal hunkeren naar koekjes)
  • superfoods (RIP)
  • detox (bestaat niet)
  • ’s ochtends lauwwarm citroen water drinken om de spijsvertering op gang te helpen (als je een smaakje aan het water wil hebben, jezelf wil hydrateren of een gezonde gewoonte wil creëren, prima)
  • cardio (eerst leren minder te eten, dan meer leren bewegen)
  • 30-day-challenges (je bent toch geen idioot)
  • suikervrij eten (is voor debielen, suiker is niet je vijand, heb je ook nodig om na te denken)
  • kokosmelk (drink het niet)
  • vegetariers (zijn net zoals iedereen, knettergek)

Terwijl ik het boek las dacht ik, het is best moeilijk om door Jelmer leuk gevonden te worden. Veel dingen die ik dagelijks doe of waar ik iets van vind, vind hij ‘idioot, knettergek of debiel’. Ondanks zijn woordkeuze en gemakkelijke, informele manier van schrijven heb ik een aantal keer hardop gelachen om zijn mooie voorbeelden. En eigenlijk heeft hij in heel veel dingen gewoon ook wel gelijk. Wij gaan uit van dingen de we bij anderen zien of dingen die we in een boek hebben gelezen. Maar dit is niet de echte waarheid.

Uiteindelijk komt het neer op gezond leven. Maar wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander niet. Dus echt een conclusie hangen onder gezond leven, dat kan niet. Daarnaast zijn sommige dingen gewoon ook leuk (zoals ik hardlopen leuk vind en Jelmer graag van alles probeert tijdens zijn reizen), maar dit zal je wellicht niet direct richting je droombody helpen. Maar brood maakt niet dik, en ook taart, vlees, zuivel, cola light en alcohol niet. Zo lang je weet wat je binnenkrijgt en wat je nodig hebt (en dus niet teveel van dit alles neemt). Als je wil afvallen moet je gewoon minder eten. Zo simpel is het.

Af en toe dacht ik wel eens, ja ja, nu weten we wel dat je iets dom en stom vindt. Maar, overall gezien vond ik het een leuk en prettig boek om te lezen. Of ik iets heb geleerd? Nee, dat niet. Jelmer heeft mij wel weer een stapje verder geholpen binnen de factor ‘accepteren’. Alles heeft een oorzaak en is te herkennen door de bijbehorende symptomen. Jij bent degene die dingen in de hand heeft en keuzes moet maken. Als je even back on earth wil komen omdat je het gevoel hebt dat je lichtelijk doorslaat in je healthy lifestyle, dan is dit zeker een leuk boek om even te lezen. Lekker luchtig bedenken waar het nou eigenlijk echt om draait. Maar ook als je op zoek bent naar jouw manier van gezond leven, laat dit boek je op een leuke manier kennis maken met een aantal zaken die jou wellicht kunnen helpen op die weg.

Uiteindelijk zegt iedereen wat anders, doet iedereen wat anders, zien we er allemaal wat anders uit en hebben we allemaal ons eigen leven. Niemand is perfect en niemand doet het precies op de goede manier.

Een paar leuke stukken uit het boek:

Ik zeg lezen, gewoon omdat het zo lekker makkelijk wegleest en niet zo zwaar is!

Liefs Meik