Home » Gezond koolhydraten stapelen, hoe doe je dat?

Gezond koolhydraten stapelen, hoe doe je dat?

Gezond koolhydraten stapelen, hoe doe je dat?

Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik bezig met een vijf weken fit programma. Maar aankomende zondag loop ik een halve marathon en koolhydraten eten is dus wel erg belangrijk. Ook als ik niet midden in deze vijf weken had gezeten, ik heb een erg dubbel gevoel bij het fenomeen koolhydraten stapelen. Waarom? Koolhydraten zijn vijanden, koolhydraten zo min mogelijk, koolhydraten liever niet. Maar als ik een goede lange run wil lopen, met een aardige tijd, heb ik toch echt koolhydraten nodig. Daarom heb ik mij even flink verdiept in de koolhydraten! Wat zijn koolhydraten precies? Welke zijn goed, welke niet en hoe kan ik afvallen zonder koolhydraten te skippen?

foto 1_2

Je hebt koolhydraten nodig, het is geen essentiële voedingsstof, maar koolhydraatrijke voeding bevat ook veel belangrijke stoffen, dus helemaal vermijden is niet handig. Koolhydraten geven je energie, maar als je wil afvallen is het belangrijk om je koolhydraatinname te verminderen. Dat kan door bijvoorbeeld brood of pasta helemaal te stippen of gewoon weg een aardappeltje minder op te scheppen. Zelf eet ik weinig brood, geen aardappelen en als ik pasta eet, de volkoren variant. Alles volkoren trouwens!

Even kort:

Goede koolhydraten vind je in:

  • Groenten
  • Volwaardig fruit
  • Peulvruchten, zoals linzen, kidneybonen
  • Noten, zoals walnoten, amandelen
  • Zaden, zoals chiazaad
  • Volkorengranen, zoals zilvervliesrijst, quinoa
  • Zoete aardappelen

Slechte koolhydraten vind je in:

  • Suikerhoudende drank, zoals cola en vitaminedranken
  • Vruchtensappen, ook bij smoothies oppassen met suiker
  • Wit brood
  • Gebak en koek
  • Chips en patat
  • Chocolade en snoep

Afgelopen week heb ik een volkoren pastasalade gemaakt, een soepje met volkoren brood en op de avond van een evenement voor mijn werk een broodje als avondeten, meer omdat het zo uitkwam. Verder heb ik eigenlijk niet enorm veel extra koolhydraten gegeten. Meestal, als ik zondag ‘een wedstrijd’ ren, eet ik vrijdag en zaterdag wel veel koolhydraten, in de vorm van brood en pasta. Ik ben van plan om zondagochtend te ontbijten met pannenkoeken. Eens kijken hoe ik daarop loop!

Kortom, ik denk dat als je voldoende beweegt en niet doorslaat in je koolhydraat gebruik, dat je echt niet zal aankomen in je stapel week. Als je nou dagelijks enorm brood gaat eten, veel pasta, denkt, oh, dat ene chipje kan ook wel en bij patat denkt, aardappelen dus koolhydraten, jeeh! Dan gaan de koolhydraten overrulen. Zorg gewoon voor de juiste balans en blijf ook groente en fruit eten. Ik ben geen gewicht verloren, merk door de krachttraining deze week wel dat mijn lichaam weer wat strakker wordt, ik zit wat beter in mijn vel zeg maar. Dat gewicht verliezen doen we volgende week dan weer toch? Ik wil de aankomende weken brood schrappen en alleen nog rijst en uitzonderlijk volkoren pasta eten. Maar voor nu neem ik nog een lekker broodje 😉

pannenkoeken

 

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.