Home » Food: Gezonde bbq, hoe doe je dat?

Food: Gezonde bbq, hoe doe je dat?

Food: Gezonde bbq, hoe doe je dat?

Het is prachtig mooi weer en dat al in mei! Wat een geluksvogels zijn wij toch. Wij en wij is Ton en ik, maar ook veel van onze vrienden zijn echt gek op barbecuen en ik vrees voor het moment dat wij een gas barbecue krijgen.. De kans is groot dat hij dan elke dag aangeslingerd wordt. Opzich niet erg, juist wel lekker, zo een beetje aanklooien in de tuin, maar met al dat vette vlees en sausjes nou niet perse goed voor de lijn. Afgelopen weekend was het al raak, twee avonden barbecuen met vrienden en ik heb niet zo enorm opgelet. Dus een goed voornemen: veel barbeknoeien is niet erg, als je er zo nu en dan een gezonde bbq van maakt!

Vijf tips voor een gezonde bbq

Sausjes vervangen
Bij een stukje vlees is een knoflook, whisky of sate sausje natuurlijk enorm lekker, maar hierdoor wordt er ook een hoop vet en extra calorieën aan de maaltijd toegevoegd. Vervang vette mayo door een light versie, maak een eigen pindasaus van pindakaas of een zelfgemaakte tzatziki. Koop ook niet meer dan nodig, beperk het aantal verschillende sausjes en geniet met mate.

Mager vlees of vega
Ook ik snap dat een hamburgertje of worstje makkelijk is voor op de bbq en ook in overvloed (en goedkoop) in de winkel ligt. Maar het maakt je hapje er niet gezonder op. Kies voor kipfilet, vis of vega, dit is magerder dan het vettige vlees wat je normaal neemt en ondanks dat de calorieën er niet perse minder van worden, bevat het veel minder vet.

Groente niet vergeten
Oke, dit is ook iets wat bij mij nog niet helemaal ingebakken zit, maar tegenwoordig is mijn bbq antwoord: Prima, maar wel met een salade erbij! Zo kom je ook tijdens het bikken van al dat vlees toch nog aan je vitamientjes! Vergeet ook niet de groente spiesjes, gepofte aardappel of een ander lekkere toevoeging naast het vlees! Eet ook lekker veel salade, dat maakt de trek in stokbroodjes wat minder groot.

Zo min mogelijk olie
Een groot voordeel van het barbecuen is dat er weinig olie bij komt kijken! Er hoeft niet zoals bij het bakken in de pan veel olie gebruikt te worden. Een klein veegje olie op de plaat is meer dan genoeg om lekkere vleesjes te creëren.

Balans
Deze is misschien vooral gericht aan mijzelf. Als jebanaan met rolo bbq tijdens het barbequen gewoon 1 of 2 stukjes vlees neemt, een hapje brood en wat salade is er niet veel aan de hand. Maar je bent toch al snel in de verleiding om dat laatste derde of vierde stukje vlees ook te eten, want he, het ligt er toch. Alles staat op tafel en het is zo gemakkelijk om lekker te blijven eten. Let dus goed om wat je al gegeten hebt, wees bewust wat je eet en weet wanneer het voldoende is. Zeker als er nog een toetje staat te wachten is een beetje ruimte echt niet verkeerd!

Toetjes
Wij doen het eigenlijk weinig, maar het is wel lekker om een vettig barbecue momentje af te sluiten met wat fruit, ijs of iets anders frissigs. Om dit ook zo gezond mogelijk te doen kan je fruit op de bbq leggen, zoals mango of ananas. Wat ook erg leuk is: zelf ijs maken!

Mocht je toch gewoon lekker not healthy wat willen snoepen: dan is dit ook wel een heeeeeel lekker receptje: banaan met rolo en marshmallow voor op de bbq! Want, een beetje genieten moet ook kunnen toch? 😉

Liefs Meik

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.